LIVE RADIO SOAAVE 2017


ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ

 

LIVE CHAT

Rubens Barrichello

ΕκτύπωσηE-mail

ΝΕΑ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ - ΝΕΑ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Για τον Rubens Barrichello ο φετινός είναι ο 19ος διαδοχικός χειμώνας που συμμετέχει στη διεργασία της γέννησης ενός νέου μονοθεσίου. Τα πέντε πρώτα χρόνια της καριέρας του στην Formula 1 τα έζησε στη Jordan, τα επόμενα τρία στη Stewart, ακολούθησαν έξι νέες Ferrari, τρεις Honda και μια Brawn – και τώρα αυτή είναι η δεύτερή του νέα Williams.

Ο πιο έμπειρος οδηγός της ιστορίας της F1, με 303 συμμετοχές -καθώς συμπληρώνει τη δεύτερη δεκαετία του στο σπορ- έχει την πολυτέλεια να μην κρύβει τα λόγια του σχετικά με τη δυναμική της Williams FW33 του 2011 απέναντι στα κορυφαία μονοθέσια και σχετικά με την πολυπλοκότητα στη χρήση των νέων συστημάτων και αεροδυναμικών εξαρτημάτων που "επιβάλλουν" οι φετινοί κανονισμοί.

Ένα από τα συστήματα αυτά είναι το KERS (Σύστημα Ανάκτησης Κινητικής Ενέργειας) που επιστρέφει στα φετινά μονοθέσια και προσφέρει 80 επιπλέον ίππους για 6,7 δευτερόλεπτα ανά γύρο, με το πάτημα ενός κουμπιού. Ένα άλλο είναι η κινούμενη πίσω πτέρυγα, την κλίση της οποίας μπορεί να αλλάζει ο οδηγός στις ευθείες (για να μειώσει την αεροδυναμική αντίσταση), επίσης με το πάτημα ενός άλλου κουμπιού.

Ο Rubens Barrichello εξήγησε την οδηγική πρόκληση και δεν έκρυψε την ανησυχία του, μιλώντας σε μικρή ομάδα δημοσιογράφων (με την παρουσία του in.gr) την πρώτη ημέρα των χειμερινών δοκιμών της F1 2011, στην πίστα της Valencia.

Ποιά είναι τα πρώτα σου συμπεράσματα από το μονοθέσιο;

Mάθαμε κάποια πράγματα. Βασικά χάσαμε λίγο χρόνο το πρωί, νομίζω δυόμισι ώρες. Το πρόβλημα είχε να κάνει με ορισμένα σημεία του KERS και η ομάδα χρειάστηκε να το αναλύσει. Τις πρώτες μέρες πρέπει να αποσυνθέσεις κάθε εξάρτημα για να εντοπίσεις στο πρόβλημα.

Το μονοθέσιο είναι διαφορετικό από το περσινό. Χρειάζεται διαφορετική ρύθμιση και πρέπει να το κατανοήσουμε καλά. Σήμερα έβγαινα στην πίστα απλώς για να συμπληρώσω όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα κι έτσι η ισορροπία του μονοθεσίου δεν ήταν τόσο καλή.

Πάντως θα είναι δύσκολο να έχεις ένα μονοθέσιο που να σου δίνει καλή αίσθηση, με τόσο μεγάλο φορτίο καυσίμων. Η διαφορά με άδειο και με γεμάτο δοχείο καυσίμου είναι πάνω από τρία δευτερόλεπτα, συνεπώς μπορώ να πω, μετά από όσα είδαμε σήμερα, ότι δεν μπορούμε να συγκριθούμε με τους ταχύτερους χρόνους της ημέρας.

Όπως και πέρσι, μπορείς από τη μια στιγμή στην άλλη να είσαι ο ήρωας ή να μην είσαι τίποτα. Είναι πολύ εύκολο, αν αφαιρέσεις τα καύσιμα. Πέρσι θυμάμαι ότι στις δοκιμές κατάταξης του πρώτου αγώνα ήμουν έξω από την πρώτη δεκάδα, ενώ νωρίτερα στις δοκιμές είχα σημειώσει τον πρώτο χρόνο μιας μέρας.

Αυτό δείχνει πόσο μπορούν τα καύσιμα να αλλάξουν τα δεδομένα. Πρέπει να δουλέψουμε με την ισορροπία του μονοθεσίου και να δούμε τι κέρδη θα έχουμε. Ήταν θετική ημέρα η σημερινή. Το μόνο κακό είναι ότι δεν μπορούσαμε να συγκεντρωθούμε στην οδήγηση, αφού έχουμε πάρα πολλά κουμπιά [στο τιμόνι]. Είναι υπερβολικά.

Δεν το απολαμβάνεις. Πιέζεις το ένα κουμπί, αλλάζεις ταχύτητα, πιέζεις άλλο κουμπί, μετά το επόμενο και το επόμενο και από τη ραδιοεπικοινωνία σου ζητούν αν μπορείς να πατήσεις το τάδε κουμπί λίγο νωρίτερα!

Δοκιμάσατε την κινούμενη πίσω πτέρυγα σήμερα;

Ναι, την τοποθετήσαμε στο μονοθέσιο.

Και το σύστημα KERS;

Το KERS είναι τοποθετημένο στο μονοθέσιο, αλλά δεν το ενεργοποιήσαμε σήμερα.

Συνεπώς είχες ένα κουμπί λιγότερο να πατάς σήμερα!

Ναι, αλλά έκανα εξάσκηση και το πατούσα παρόλα αυτά. Ελπίζω όλα αυτά να βελτιώσουν το θέαμα 100%, διότι αν δεν το βελτιώσουν τότε δεν αξίζει να χρησιμοποιούνται.

Ο Fernando [Alonso] είπε ότι σε σιρκουί όπως της Σιγκαπούρης ή του Μονακό θα είναι εξαιρετικά δύσκολη η οδήγηση με όλα αυτά τα κουμπιά. Νομίζεις, ως μέλος του Συνδέσμου Οδηγών Grand Prix, ότι θα είναι επικίνδυνη η οδήγηση;

Από άποψη εκτέλεσης όλων αυτών των ενεργειών δεν είναι παράλογο. Ορισμένες ομάδες μπορεί να έχουν διαφορετικό τιμόνι και να είναι λίγο πιο εύκολο να πατήσεις τα κουμπιά. Το πρόβλημα είναι ότι αφαιρείς το βλέμμα σου από τον δρόμο και κοιτάς το τιμόνι.

Δεν υπάρχει ούτε μία ευθεία στην οποία να μην πιέζω το κουμπί (σ.σ.: αλλαγής κλίσης της πίσω πτέρυγας), ενώ την ίδια στιγμή αλλάζω ταχύτητες. Φοβάμαι ότι ίσως υπάρξουν ατυχήματα, στα οποία ένας οδηγός απλώς θα αφαιρεί το χέρι του από το κουμπί της πίσω πτέρυγας στην ευθεία.

Αν κάποιος μειώσει ταχύτητα στη μέση της ευθείας μπορεί να προσκρούσεις πάνω του και νομίζω ότι αυτή είναι η παράμετρος στην οποία έγκειται το πρόβλημα αυτή τη στιγμή.

Θα αναφερθεί το πρόβλημα στον Σύνδεσμο Οδηγών GP;


Τα μέλη του Συνδέσμου, όπως εξελίσσονται οι δοκιμές, μιλάμε μεταξύ μας. Αλλά δεν νομίζω ότι θα γίνει κάτι μέχρι να ξεκινήσουν οι αγώνες, διότι η FIA θέλει να μας αφήσει να εξασκηθούμε λίγο περισσότερο. Νομίζω ότι τα πιο έντονα σχόλια θα έρθουν τώρα, αλλά θα εξασθενούν όσο συνηθίζουμε τα συστήματα. Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό στη ζωή γενικότερα. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κίνδυνος, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ανησυχία.

Στο τέλος της ευθείας έχεις την ανησυχία μήπως η πτέρυγα δεν επιστρέψει στην αρχική της κλίση, για να μπορέσεις να στρίψεις;

Ναι, αυτή ήταν μια ανησυχία στην αρχή της ημέρας! Σήμερα το πρωί ο [Τεχνικός Διευθυντής της Williams] Sam Michael με κάλεσε και μου έδειξε στη βιντεοκάμερα που έχουμε ότι η πτέρυγα επανέρχεται αρκετά γρήγορα. Επίσης είδα ένα video στο internet, από τη Sauber, και συμβαίνει το ίδιο. Είναι εντάξει η επαναφορά.

Υπάρχει ένα σημείο στο οποίο ως οδηγός της Formula 1 πρέπει να αφήσεις το θέμα και να πιστέψεις ότι όλα είναι μια χαρά. Αλλά, με τόσα κουμπιά, αισθάνεσαι σαν να παίζεις το Speed Racer Mach5, χωρίς τον ήχο!

Από άποψη δυσκολίας στην οδήγηση, πως θα συνέκρινες αυτό το μονοθέσιο με εκείνα των τελευταίων είκοσι ετών;

Τα μονοθέσια διαρκώς βελτιώνονται, απλώς φέτος πρέπει να πιέζουμε πολλά κουμπιά. Μόνο αυτή είναι η διαφορά. Κανένα πρόβλημα με το μονοθέσιο.

Τι άποψη αποκόμισες από τα ελαστικά της Pirelli;

Έκανα τους περισσότερους γύρους μου σήμερα με τη μέση γόμα και πρέπει να μιλήσουμε με την Pirelli. Για μένα τα ελαστικά είναι υπερβολικά δύσκαμπτα εδώ, πολύ σκληρά –όπως στο Abu Dhabi- και γλιστρούν πολύ. Η μαλακή γόμα δείχνει να είναι εντάξει. Νομίζω ότι έφεραν εδώ τρεις διαφορετικούς τύπους γόμας, αλλά εγώ δεν έφτασα μέχρι εκεί.

Πέρσι τέτοια εποχή έπρεπε να τοποθετήσετε στο νέο σας μονοθέσιο το νέο κινητήρα της Cosworth και νέο κιβώτιο. Παρότι φέτος έχετε το KERS και όλα τα νέα συστήματα, πιστεύεις ότι μπορείτε να αφοσιωθείτε περισσότερο από πέρσι στην εξέλιξη του μονοθεσίου;

Ναι, βέβαια. Η δομή από τότε που ήρθα είναι πολύ καλύτερη. Έκαναν καλή δουλειά. Το μονοθέσιο είναι πολύ όμορφο, το πίσω μέρος του είναι φανταστικό – πρέπει απλώς να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με την περσινή χρονιά και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.

Αυτή τη στιγμή αν δείτε τους χρόνους μπορεί να φανεί ότι είναι κακοί, αλλά αυτό πρέπει να οφείλεται στις μεγάλες διαφορές στα φορτία καυσίμου και δεν ανησυχώ. Η Williams έχει κάνει καλύτερη δουλειά από πέρυσι, είναι καλύτερα προετοιμασμένη.

Όπως σε όλες τις ομάδες που πήγα, οι πρώτες δοκιμές ήταν χαώδεις. Είναι σαν το γκολφ: μπορείς να τοποθετήσεις το μπαλάκι στο ίδιο σημείο, αλλά ποτέ δεν θα πετύχεις την ίδια βολή. Εδώ συμβαίνει το ίδιο – δεν έχεις τα προβλήματα της περσινής χρονιάς, αλλά έχεις ορισμένα καινούρια. Πάντα έτσι συμβαίνει στις πρώτες δοκιμές.

Σε ανησυχεί το γεγονός ότι θα έχεις ξανά δίπλα σου έναν πρωτοεμφανιζόμενο οδηγό (σ.σ.: Pastor Maldonado);

Τον γνώρισα τις προάλλες στο εργοστάσιο, δεν με ανησυχεί. Μετά από 19 χρόνια είναι καλό να έχεις κάποιον που να σε πιέζει από άποψη ταχύτητας και πιστεύω πως, από όσα έχουμε δει, [ο Maldonado] μπορεί να το κάνει αυτό.

Έχεις μιλήσει με καλά λόγια για την ικανότητα της Williams να σε ακούει. Πόσο νομίζεις ότι έχει βελτιώσει αυτό την ομάδα;

Πολύ, θα έλεγα. Με ακούνε σε κάθε περίπτωση. Δεν ήταν προγραμματισμένο να πάω στο εργοστάσιο πριν τον Ιανουάριο, αλλά μετά με κάλεσαν για κάτι άλλο και ήμουν εκεί. Είμαι καλά, έχουμε καλή συνεργασία με την ομάδα – πρέπει μόνο να αποδείξουμε ότι αυτό είναι ένα καλό μονοθέσιο, ικανό να μας φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Αν δεν βρέξει καθόλου στις χειμερινές δοκιμές, η πρώτη εμπειρία που θα έχετε σε βρεγμένη άσφαλτο με τα ελαστικά της Pirelli θα είναι σε κάποιον αγώνα. Σε ανησυχεί αυτό;

Είναι λίγο ανησυχητικό, ναι. Δεν το έχω σκεφτεί, για να είμαι ειλικρινής, αλλά συνήθως βρέχει και στις δοκιμές της Ευρώπης. Μπορούμε να πάμε στη Βραζιλία, βρέχει συχνά εκεί! Δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι η λύση. Το να βγάζεις στην επιφάνεια ανησυχίες και αμφιβολίες και να μην προτείνεις λύσεις δεν είναι καλός τρόπος να αντιμετωπίζεις τη ζωή.

Η Pirelli έκανε δοκιμές σε βρεγμένη άσφαλτο και δείχνει να είναι εντάξει. Αν η Pirelli ανησυχούσε, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε και να σκεφτούμε σε ποιά πίστα να πάμε για να την βρέξουμε και να κάνουμε δοκιμές. Έχω την εντύπωση ότι κάτι τέτοιο έγινε πριν από λίγα χρόνια.